I møtet mellom pårørende til personer som mottar kommunale tjenester og den kommunale tjenesteutøvelsen, oppstår ofte en kompleks relasjonell dynamikk. Det er velkjent at kommuner i mange tilfeller opplever pårørende som «vanskelige», og at tjenesteutøvelse blir forstyrret av pårørendes krav og bekymringer. Samtidig får pårørende mye mindre kunnskap om de psykologiske prosessene og maktdynamikkene som faktisk kan ligge til grunn for tjenesteapparatets håndtering. Formålet med denne teksten er å bevisstgjøre pårørende på de strukturelle og relasjonelle mekanismene som kan føre til at kommunens ansvar for kvalitet og tilrettelegging i realiteten blir forskjøvet – slik at kampen handler om pårørendes troverdighet heller enn om tjenestekvaliteten.
Begrepsramme: makt, relasjonell dynamikk og systemisk kommunikasjon
Begrepet makt i sosialt arbeid og offentlig forvaltning handler ikke kun om eksplisitt tvang eller kommandolinjer, men om kontroll over agenda, definisjonsmakt og tilgang til informasjon. For eksempel viser Saar-Heiman (2023) at sosionomer selv reflekterer over hvordan de bruker «power with» og «power over» i relasjon til foreldre i barnevernssaker, og at definisjonsmakten ofte ligger hos profesjonelle. ScienceDirect
I møtet mellom kommune og pårørende oppstår dermed en asymmetri: Kommunen innehar institusjonell makt – ansvar for å tilby, tildele og kvalitetssikre tjenester. Pårørende derimot har rollen som ekstern ressurs, ofte uten formelt mandat eller lik maktposisjon.
Relasjonell dynamikk beskriver de gjensidige påvirkningsprosessene mellom aktørene – hvordan pårørende og kommunale aktører i praksis knytter seg til og handler med hverandre over tid. Forskning viser at familiedynamikk påvirker belastningen på omsorgsgivere (Kusaba 2016) – dvs. at relasjonelle mønstre mellom familie og omsorgspersoner har stor betydning for utfall. PMC I konteksten kommunal tjenesteyting skjer dette på et annet nivå: kommunen observerer pårørendes atferd, reaksjoner, bekymringer, og lærer seg gradvis en oppfatning av hvem de er; denne kjennskapen kan så brukes – bevisst eller ubevisst – i tjenesteutøvelsen.
Systemisk kommunikasjon viser til hvordan kommunikasjonsprosesser ikke bare skjer individuelt, men i en kontekst – med roller, hierarkier, forventninger og struktur. Kommunen som organisasjon fungerer som et system med rutiner, ansvarslinjer, beslutningsgrunnlag, men også med behov for stabilitet og kontroll. Pårørende deltar i dette systemet, men med andre forutsetninger, mindre formell støtte og ofte større sårbarhet. Når systemet ikke løser de konkrete bekymringene pårørende bringer fram, vil pårørende kunne erfare at deres innsats ikke fører til reell endring – og de kan føle at det nettopp er deres bekymringer som blir registrert og brukt mot dem.
Hvordan «fellen» bygges – en analyse
Over tid får kommunen — gjennom kontakt, tilsyn, rapporteringer og møter — mer kunnskap om de pårørendes bekymringer, redsel og engasjement. Denne kunnskapen er selvsagt livsviktig for kommunen for å kunne tilpasse tjenester, men den kan også bli brukt ulikt i praksis. Dersom kommunen ikke aktivt tar tak i de bekymringene som pårørende løfter – for eksempel manglende bemanning, ustabil omsorg, uklarhet om ansvarsfordeling – kan pårørende etterhvert oppleve at «ingenting nytter uansett hvor mye vi sier». Denne opplevelsen av hjelpeløshet genererer ofte emosjonell belastning og slitasje. Pårørende blir utslitte – og som et resultat kan de lettere provoseres eller reagere med mer tydelig kritikk eller klage. Dette er ikke tilfeldig: Dette er situasjoner hvor kommunen gradvis beveger relasjonen fra «vi samarbeider» til «du er bekymret, du er krevende».
Forskningslitteraturen om barrierer for bruk av offentlige tjenester viser at selv når pårørende har stort behov, er det individuelle og strukturelle barrierer som gjør at de ikke får utnyttet støtteordningene fullt ut. Choi (2023) peker på at systemnivå, erfaring med helsesystemet og strukturelle faktorer påvirker om omsorgsgivere benytter formelle tjenester eller ikke. PMC Når systemet ikke responderer effektivt, kan pårørende oppleve at all bekymring som kommuniseres blir registrert, men ikke handlet på – og dette skaper et maktforhold hvor kommunen har definisjonsmakt: hvem problemet er og hvem som «forstyrrer».
Når pårørende så etter lang tid – utslitte og kanskje provoserte – handler i mer tydelig kritiske eller konfliktskapende former, stilles spørsmålet: Er det tjenestekvaliteten det handler om eller pårørendes atferd? Kommunen kan da snu perspektivet og begynne å fokusere på pårørendes atferd og «vanskeligheter», fremfor på det de opprinnelig tok opp – tjenestenes kvalitet og stabilitet. Dette er en form for systemisk kommunikasjon hvor oppmerksomheten blir forskjøvet fra sak («kvalitet i omsorgen») til relasjon («dårlig samarbeid fra pårørende»). Relasjonell dynamikk blir dermed et strategisk medium for maktutøvelse.
Konsekvenser og implikasjoner for pårørende
For pårørende som trår inn i denne dynamikken er det viktig å være bevisst på egen rolle og maktforholdet. Her er noen refleksjoner og råd:
-
Dokumentasjon: Pårørende bør systematisk dokumentere bekymringer, møter, respons og konsekvenser. Dette bidrar til å motvirke at det er oppfatningen av pårørendes personlighet eller «vanskelighet» som blir grunnlag for vurdering.
-
Rollanalyse: Vær bevisst på at du har en legitimasjon som pårørende – ikke som profesjonell. Det betyr at du kan fremsette bekymring, men ikke nødvendigvis har kommando eller strukturell makt. Å anerkjenne denne ulikheten gjør deg ikke svakere – men mer strategisk.
-
Relasjonell bevissthet: Kjenn etter om møtet flyttes fra tjenesteinnhold til din atferd. Dersom ordskiftet glir over i «dårlig samarbeid», still deg spørsmålet: «Er vi fortsatt i sak eller i relasjon?»
-
Søk støtte: Bruk nettverk, andre pårørende, fagfolk utenfor kommunen. Relasjonell sosialt arbeid som har støttefunksjoner for familier viser at nettverk og empowerment har effekt. Relational Social Work+1
-
Grenser og utholdenhet: Når du møter mønstre der saken ikke løses men relasjonen endrer seg, bør du sette grenser. Slitasje er ofte signal om at du er på vei inn i fellen hvor kampen handler om deg, ikke den du er pårørende for.
Avsluttende refleksjon
Relasjonen mellom kommune og pårørende handler i siste instans om makt – om hvem som definerer problem, hvem som får tilrettelegging, og hvem som står i fare for å bli definert som problemet. Den asymmetriske maktrelasjonen – hvor kommunen har institusjonell makt og pårørende har ressurs og informasjonsmakt – kan føre til at relasjonell dynamikk forvandler samarbeidet til en «felle». Kommunen får mulighet til å lære seg mønstre hos pårørende, velge ikke å handle på deres bekymringer, og til slutt vende fokuset mot pårørendes atferd og troverdighet. Ved å være bevisst begreper som makt, relasjonell dynamikk og systemisk kommunikasjon, kan pårørende rustes til å navigere denne komplekse relasjonen med større strategisk klarhet. Målet er ikke konfrontasjon – men likeverdig dialog der sakens innhold – kvaliteten og tilretteleggingen av tjenestene – står i sentrum.